Excursiedag buiten Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Erna B - WaarBenJij.nu Excursiedag buiten Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Erna B - WaarBenJij.nu

Excursiedag buiten Mandalay

Door: ernavandebrug

Blijf op de hoogte en volg Erna

07 November 2011 | Myanmar, Mandalay

Vandaag heb ik me laten verrassen. Ik ging mee met de excursie en het zou een bijzondere dag worden ...
En dat was het!

Vanochtend om half 8 in de vertrouwde bus gestapt. Wel apart trouwens dat de ouderen onder ons voorin zitten en de jongeren achterin. Ik zeg niets.
Ik had iedereen al verwelkomd met een hoestbui. Zo eentje op vier wielen die ook nog eens eindeloos duurde dus mister Win was vandaag in de zorgstand geraakt en voor het middag was had ik al een hoestdrank van hem gekregen! Gelukkig... Dat scheelt echt!

We begonnen met de bezichtiging van een hele lange houten brug die stiekum al met iets van betonachtig al was gerestaureerd. Het was een mooi landschap, het landschap met de vele pagodes van de koning om me geen, lekker dobberend in een bootje en een romantisch beeld van een brug met Birmesen die eroverheen lopen en hun weerspiegelng in het rimpelloze water! Het terras daarna was weer errug lekker! Jeh wat heb ik deze vakantie veel op terrassen gezeten...

Vervolgens gingen we naar een touristenattractie. de bezichtiging van monikken die te eten krijgen... Soort van aapjes kijken...In een klooster.
Busladingen met Duitsers en Chinezen en wij als Nederlanders worden afgezet bij het klooster waar 2 duizend monniken schijnen te wonen. Om 10 uur wordt er luid met een hamer op een hangende tramrails geslagen alszijnde bel, zodat iedereen in zijn lendedoek: die rode gewaden , met rijstenkom en geruite theedoek in 2 rijen een voor een achter elkaar moeten gaan staan. Jong en oud door elkaar. En dan moeten ze langs dames (?) lopen die (door rijken gesponsorde ) rijst schenken in hun kom en yoghurt , snoepwerk enzo uitdelen aan iedere monnik. Vervolgens mogen ze het opeten aan lange tafels. De hoofdmonnik zit er dan al, die hoefde natuurlijk niet te lopen en had de rijkst gevulde rijst tafel met diverse gerechten voor zijn neus.. Ach ja rangen en standen ook in het boeddisme hoor! Die monniken waren in ieder geval beslist niet zielig hoor! Dit is volgens mij de best doorvoede plek van Birma... En dat van sponsorgeld!
En weet je wat nog erger was... De Chineze touristen die daar met camera bij stonden liepen langs de yoghurt dozen en gingen gewoon de yoghurt in ontvangst nemen. Nou ja!

Tja en daarna tempel en tempel pagode en pagode Boeddha boedhha Boeddha, je kent het wel!

En dan lunch... Dit keer snel.... Het antwoord op de quiz vraag is: 3,5 uur minstens.... Half uur bestellen een uur wachten omdat de keuken het niet aan kan..... als je mazzel hebt kan je dan na een uur eten. anders mag je nog even langer wachten terwijl een aantal al aan tafel aan het eten zijn. Als je pech hebt mag je opnieuw bestellen want dan is of de kip op of de bestelling is gewoon niet door gekomen....en dan mag je weer een half uur minstens wachten..... Daarna half uur eten en dan half uur afrekenen, apart! Dus....
En gelukkig geldt dat niet altijd....maar je weet t niet van tevoren. Ik ben hier dus echt geen fan van want ik heb toch echt wel honger, sorry eh trek, als ik bestel.
Maar ja.

'S middags zijn we weer tempel en Boeddha gaan zien. En daarna bootje en dan met paard en wagen langs, je raadt het al , tempels/ pagodes/ Boeddha's.
Maar wel heel erg leuk om in een huifkar te zitten en te bumpen... De tempels waren wel erg mooi en vervallen enzo, met weer verborgen verweerde beelden. Ook weer van het prachtige houten snijwerk...
Het licht was tegen die tijd ook prachtig! Ik blijf het maar herhalen die koning van Birma had het echt voor elkaar!!!

Morgen vertrekken we naar een dorp vijf uur rijden hiervandaan, op weg naar de laatste bestemming : Bagan , het mooiste en oudste gebied voor oude verloren gegane tempels en pagodes....
We gaan weer rijden door akkerbouw gebied.
Word je al templemoe? Ik wel ! Had zelfs vanmiddag even zo iets van ' nu even niet!' en ook geen foto's!
voordeel van oude tempels? Ze hebben geen disco hoofd!

Morgen gaan we ook nog naar een grot met meer dan 100.000 Boeddha beelden daarin verscholen , gebeeldhouwt, gehakt dus uit het steen in de grot....
Het is facultatief voor de middag. Zal ik gaan of niet?

Tot snel weer! Ik hoop dat het volgende hotel wifi heeft zodat ik jullie weer kan updaten. Over 2 dagen ben ik in ieder geval in bagan en in een zwembad tot zaterdag!

Werkse allemaal daar!

kusssss
erna

  • 07 November 2011 - 18:29

    Paul:

    En de belangrijkste vraag is nu of jij voor of achter in de bus mocht zitten. Ik hoop achter in. Is ook nog eens veiliger ook:-)

  • 07 November 2011 - 20:02

    Ingrid:

    Een grot met 100.000 boeddha beelden...
    Is natuurlijk wel apart en je bent er nou toch!
    Al helemaal opgeknapt?

    Ik zat er maar een half uurtje naast met dat eten!

Verslag uit: Myanmar, Mandalay

Birma

Birma on my own. Een nieuw begin.

Recente Reisverslagen:

07 November 2011

Excursiedag buiten Mandalay

06 November 2011

Mandalay

06 November 2011

Reis door hooggebergten

29 Oktober 2011

Yangon- bago. - golden rock - Yangon

26 Oktober 2011

Nieuw reisverlag
Erna

Actief sinds 22 Okt. 2011
Verslag gelezen: 841
Totaal aantal bezoekers 6185

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2011 - 15 November 2011

Birma

Landen bezocht: