Yankon nader bekeken - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Erna B - WaarBenJij.nu Yankon nader bekeken - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Erna B - WaarBenJij.nu

Yankon nader bekeken

Door: ernavandebrug

Blijf op de hoogte en volg Erna

26 Oktober 2011 | Myanmar, Naypyidaw

Wat leuk om ook jullie reacties te lezen!
Alleen hoe reageer ik daar nou op, moet ff verzinnen.
Gister heb ik me vergist in het aantal mannen... Dank carl! Ik dacht al waarom wordt er niet gevochten om die mannen, nou dat komt omdat er nog 2 extra mannen zijn dus 4 ipv 2 die alleen gaan. Verder mogen jullie het verder invullen :-)
het eten is hier veelal Chinees, authentiek dan wel. Vanmiddag overheerlijke chicken Lemon gegeten! Mijn favoriete gerecht; soort kipshnitzel met lemonsaus, echt super lekker!

Vanochtend zijn we met zijn allen in de krappe bus gestapt voor de city tour. We hebben een lopende geldbank als gids, een birmees luisterend naar de naam mister Win. Spreekt engels maar ik versta alleen maar buddha als hij praat. Hij had van iedereen de geboortedag uitgezocht gister. Dat is belangrijk voor de tempelbezoeken want dan weet je welke windrichting je je ziel en zaligheid heen moet sturen. Ik schijn op de woensdag te zijn geboren, ben ik wel de windrichting kwijt. In ieder geval moet ik bij olifanten afbeeldingen gaan staan... T is maar dat je het weet.

Vandaag 3 tempels bezocht.
ik blijf me verbazen ober die tempels. Die eerste was er eentje waarbij de enige haar van de buddha was opgeslagen en bewaard, natuurlijk! Een tempel met veel spiegeltjes en tielrlantijntjes en vooral veel goud.
Achter tralies met een horizontaal gat erin staat dan een reliquiste voor zo'n haar. De bedoeling van zo'n gat in de tralies is niet dat je je camera daarin moet stekken voor een uiterst beroerde foto maar je hand. En dan in je hand een papieren biljet en dan gooi je dat richting dat ding. Je papier kan dan in een bakje net onder je vallen ( daar kan je dan natuurlijk niet meer bij) of het valt in een gat of een put of het valt in een van de drie schalen vlak voor dat ding. Ik stond met een reisgenoot te kijken naar dat ding en wist nog niet waar dat gat voor was. Komt ineens een birmeese aan steekt haar hand erin en werpt met een fanatiek gebaar Op haar tenen staand dat geld weg. Zo, zegt mijn reisgenoot, dat is een talentje, Olympisch kampioen geldwerpen. Ik schoot zo in de lach en die Birmese moest meelachen. En toen had ik pas door dat er echt enorme hoeveelheden geld daar ligt, echt kapitalen! Eigenlijk moet je stil zijn maar ik kon het gewoon niet houden. Sorry.
Her bijzondere aan deze tempel was ook dat je kermisattracties had! Jawel een grote kermis. Naast het geldwerpen naar een haar hebben we de variant schaal op een bewegend treintje. De bedoeling is dat je van een afstand geld , liefst muntjes , in die chaal gooit. Er waren een aantal van deze attracties op elke hoek wel 1. Bij een hoek werd ik aangehouden door een uiterst lieve vrouw. Ze stopte geld in mijn hand, bijzonder hè. Ik ben in principe wat wantrouwend in air als mensen iets van je willen, ze willen meestal daarna geld ofzo. Maar geld had ik nooit gekregen van iand die eigenlijk armer is dan ik. Voelt raar. Ik werd meegetrokken naar de kermis en moest per see van haar 2 muntjes gooien. De eerste ging naast( moest me natuurlijk oriënteren) maar de tweede was raak! In de bewegende schaal! Dat vrouwtje ging uit haar dak van blijdschap, ik had haar blijkbaar een gelukkig leven bezorgd zo! Ik mocht zelfs nog een doo van haar nemen! Wat een lief mens. Ze wilde daarna voedsel van mij, maar ja dat had ik niet en niet in de omgeving te koop en geld geven voelde nou ook niet goed. Dus nou ja met pijn in mijn hart maar weggelopen nadat ik haar had bedankt en daggezegd.

Daarna nog een drijvende goude boot gezien. Volstrekt oninteressant. Het park is wel bijzonder. Daar kunnen verliefde stelletjes gaan zitten in een kooi, ronde met tralies. Ik weet niet hoor.... Sm?

Daarna nog 2 tempels bezocht. Een met staande Boeddha en een met liggende Boeddha. Die liggende was de 2e grootste Vd wereld zeggen ze maar ik geloof dat dat niet klopt, ik heb in Thailand en China grotere gezien. Bij de liggende viel me op dat mensen eigenlijk alleen maar aandacht hebben voor de voorkant van zo'n beeld. Waarom kijkt iemand niet naar de achterkant!? Als je daarna kijkt dan zie je hoeveel aandacht zorg en detail eigenlijk in de achterkant van zo'n Boeddha zit. Mijn reisgenoten vonden dat ik maar een studie ervan moest maken genaamd de ashes of the Boeddha. dus .....ik ben al begonnen!

De rest van de dag lekker geslapen.... Heerlijk!
Ik zit nu in de receptie en ontvang al schrijvend mijn reisgenoten die dan in Geur en kleur hun avonturen vertellen.

Morgen gaan we uit yancon richting bago. Dan hebben we een hotel ( zonder wifi dus je moet even wachten op het volgende verslag) waar we onze bagage moeten splitsen want de dag ernaa lopen we een pelgrimstocht naar alweer een tempel waar we ook in de buurt overnachten in de bergen. Dan reizen we weer terug naar dit hotel en dan schrijf ik jullie weer!

Leuk dat jullie meereizen!!!

Doegh
kuss
erna


  • 26 Oktober 2011 - 11:19

    Paul Bomers:

    Dat gaat snel op zo'n vakantie he? Dat alle dagen op elkaar lijken.
    Of heb je per ongeluk het verslag van gisteren nog eens geplaatst?

    Hier schijnt in ieder geval de zon en is het maar 14 graden. Dus geniet van het mooie weer daar.
    Greetz

  • 26 Oktober 2011 - 12:05

    Paul Bomers:

    Leuk, iedere dag is toch anders.
    Over Boeddha - ashes... Waar denk je dat ie op zit als ie zit?
    Doet me trouwens denken aan 's werelds grootste koekoeksklok. Daar heb ik er ook minstens drie van gezien. Net als de enige echte kist van Hugo de Groot (in drievoud). Dus met die "grootste" liggende Boeddha valt 't ook wel mee.
    Leuk om alles te lezen. Je kunt zo in een reismagazine:-)

  • 26 Oktober 2011 - 12:12

    Carl:

    Dus je hebt een drijvende boot gezien? Heel bijzonder... :-)
    Leuk om te lzen Erna. Blijf lekker genieten. En jouw windrichting is altijd voorwaarts! ( dus moet die van achter komen, maar dat komt raar over)

  • 26 Oktober 2011 - 17:43

    Marry:

    erna wat een leuke ervaring allemaal
    en veel succes op je pelgrims tocht groetjes

Verslag uit: Myanmar, Naypyidaw

Birma

Birma on my own. Een nieuw begin.

Recente Reisverslagen:

07 November 2011

Excursiedag buiten Mandalay

06 November 2011

Mandalay

06 November 2011

Reis door hooggebergten

29 Oktober 2011

Yangon- bago. - golden rock - Yangon

26 Oktober 2011

Nieuw reisverlag
Erna

Actief sinds 22 Okt. 2011
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 6195

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2011 - 15 November 2011

Birma

Landen bezocht: